LIFEHUB Εναλλακτικές θεραπείες. Γνωρίστε την Ομάδα μας.

Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΞΗΣ

lifehub-symvouleftiki-1

 

Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΞΗΣ

 

Σύμφωνα με ένα γερμανικό ψυχοθεραπευτικό λεξικό, η πλήξη ορίζεται ως «μια δυσάρεστη ψυχική κατάσταση που προέρχεται από την ανάγκη για περισσότερη δραστηριότητα, από την έλλειψη ερεθισμάτων ή είναι συνέπεια της ανικανότητας κάποιου να κινητοποιηθεί».  Μπορούμε να την αντιληφθούμε με δύο διαφορετικές έννοιες: Η πρώτη αφορά την πλήξη ως ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μας και αφορά ψυχολογικά, κοινωνικά και σωματικά προβλήματα και η δεύτερη έχει να κάνει με μια προσωρινή ψυχολογική κατάσταση (ένα συναίσθημα).

Αυτή η συναισθηματική κατάσταση η οποία όπως φαίνεται έχει αναχθεί σε πρόβλημα, έδωσε αφορμή να στηθεί μια ολόκληρη βιομηχανία κατά της βαρεμάρας: κάθε οργανωμένο ταξίδι και κάθε ξενοδοχείο έχουν φουλ πρόγραμμα από δραστηριότητες, σπορ, ψυχαγωγία ακόμα και εκπαιδευτικά προγράμματα προκειμένου να μη βαρεθούν οι επισκέπτες. Κανένα σαλόνι πλοίου, κανένας διάδρομος αεροπλάνου, ακόμα και οι τουαλέτες σε πολλά καταστήματα δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχουν μια οθόνη. Αυτός ο καταιγισμός εικόνων και ψυχαγωγικών μέσων έχει ως στόχο να απασχολεί το μυαλό μας συνεχώς με εξωτερικά ερεθίσματα ώστε να μην οδηγηθούμε στην πλήξη ή τη βαρεμάρα και να μην δημιουργηθούν δυσάρεστες σκέψεις.

Για ποιο λόγο όμως η πλήξη και η ανεμελιά έχουν στοχοποιηθεί τόσο πολύ από την κοινωνία μας; Γιατί υπάρχει πάντα ο φόβος μην τυχόν και βαρεθούμε εμείς ή τα παιδιά μας; Κατά τον Βρετανό φιλόσοφο Ράσελ, «αν και βαριόμαστε λιγότερο από τους προγόνους μας, ωστόσο φοβόμαστε περισσότερο την πλήξη». Οι μεγάλοι έχουμε μεγαλώσει πιστεύοντας ότι η πλήξη δεν είναι μέρος της φύσης του ανθρώπου και πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία καθότι ζούμε σε μια κοινωνία που δίνει μεγάλο βάρος στην παραγωγικότητα με αποτέλεσμα βάσει αυτής να καθορίζεται η αξία μας. Τα παιδιά όλο και περισσότερο ακολουθούν τους ρυθμούς της πολυάσχολης κοινωνίας μας, μιας κοινωνίας που «τρέμει» την πλήξη και βασίζεται σε ανθρώπους που είναι διαρκώς παραγωγικοί και απασχολημένοι.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απασχολούμε το μυαλό τους με εφαρμογές, βιντεοπαιχνίδια, διάβασμα στον ελεύθερό τους χρόνο, αθλητικές, καλλιτεχνικές και άλλες δραστηριότητες που έχουν σκοπό να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους και να τα εφοδιάσουν για το μέλλον. Επίσης, υπάρχει μια έντονη τάση να ρίχνουμε τα παιδιά μας σε μια κούρσα ανταγωνισμού ώστε να τα μάθουν όλα πολύ γρήγορα έτσι ώστε να προλάβουμε τους ρυθμούς των «άλλων» φοβούμενοι μη μείνουν πίσω. Το χειρότερο φαινόμενο που παρατηρείται μέσα σε όλα είναι η έντονη ταύτιση των γονιών με τα παιδιά που έχει ως αποτέλεσμα οι πρώτοι να επιλέγουν τις εξωσχολικές δραστηριότητες των δεύτερων, πράγμα που τα αναγκάζει να εγκαταλείψουν τις δικές του επιθυμίες και να στερηθούν το δικαίωμα της επιλογής και της ελεύθερης σκέψης. «Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και τη συνεχή πίεση για επιτυχία, τότε έχουμε τη συνταγή για να μεγαλώσουμε παιδιά με έντονο το αίσθημα του ανικανοποίητου» επισημαίνει ο κ. Κουρκούτας (καθηγητής Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης).

Θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι η πλήξη δεν είναι τόσο «βλαβερή» όσο νομίζουμε. Όταν ένα παιδί αφιερώνει χρόνο στον εαυτό του μακριά από εξωτερικά ερεθίσματα, χρόνο για να αφαιρεθεί και να ξεκουράσει το μυαλό του, τότε μπορεί να καλλιεργήσει δεξιότητες όπως η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη τις οποίες δεν τις διδάσκεται στο σχολείο αλλά είναι τόσο σημαντικές για τη μετέπειτα ζωή του. Είναι σημαντικό τα παιδιά να αναπτύξουν μόνα τους δημιουργικούς τρόπους για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στην ανία και όχι να εξαρτώνται συνεχώς από τους γονείς τους για να τα διασκεδάσουν. Με αυτό τον τρόπο μπορούν επίσης να αναπτύξουν τον αυτοέλεγχο στη ζωή τους και το περιβάλλον τους ώστε να μάθουν να αντιμετωπίζουν κάθε δυσκολία.

Ας έχουμε στο μυαλό μας ότι τα παιδιά πρέπει να ζουν την παιδικότητά τους και το μυαλό τους χρειάζεται να ξεφεύγει από τα σχολικά όρια. Η ξεκούραση, η ανεμελιά και το παιχνίδι είναι εξίσου σημαντικά με το σχολείο, ενώ τα οδηγούν στο να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και να καλλιεργήσουν συναισθήματα που θα τα βοηθήσουν να εξελιχθούν σε υγιείς ενήλικες.

 

Παπαδάκη Ελένη

Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης

photo google.gr

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

NewsletterΕΓΓΡΑΦΗ